Pædagogisk struktur

Det vigtigste for os er, at lige præcis du får et godt efterskoleår. Og det betyder, at du udvikler dig menneskeligt, socialt og fagligt og lærer dig selv bedre at kende.

Fra årets start er eleverne inddelt i kontaktgrupper, med to kontaktlærere. Det er de to, som hver måned har samtaler med dig om, hvordan du har det, hvad dine mål er, og hvad der rører sig inde i dig. Det betyder, at vi lærer jer rigtig godt at kende. Når vi er to lærere, er der altid minimum 4 øjne på hver, så alle elever bliver set og hørt, og ofte vil du kunne finde en af os på skolen. Men vi kan godt love, at du også får et tæt forhold til dine andre lærere. At vi siger godnat til dig hver aften, at vi spiser sammen, at vi griner og græder sammen, får oplevelser sammen, og at vores lærerværelse altid er åbent, betyder at du ikke er bange for at komme til os og bruge os til problemer af småt og stort.

Kontaktgrupper er det eneste, vi ikke bryder op. Vi skifter nemlig både hold, lærere, værelser, pladser i spisesalen og meget mere. Det betyder, at du får en kæmpe berøringsflade blandt de andre elever og ikke er låst i kliker og klasser. Vi ser det som en social optimering. Det er os, der trækker lod om, hvem du skal bo på værelse med, så man kan ikke ønske at blive i sin egen comfortzone.

Vi inddeler som regel ikke undervisningen i niveau. Vi kigger derimod ofte på relationen mellem elever og lærere, så vi forsøger at lave gode harmoniske hold for alle.

De to gange om året, hvor vi bytter værelser, lærer du din nye roomies venner at kende, og så er der ofte nye bekendtskaber til jer også. Vi har flest 2, 3 og 4-mandsværelser på skolen, og det vil veksle hvor du bor. Fra årets start har vi gange, hvor der bor drenge og gange, hvor der bor piger, men når vi skifter værelser, vil du komme til at bo som nabo med både drenge og piger.